StopTrik - Osvetljevanje kinematografske preteklosti
Maribor ima zelo bogato kinematografsko tradicijo, ki se je pričela manj kot leto po prelomni projekciji bratov Lumiere v Parizu 28. decembra leta 1895. V letu 1896, v pivnici Götz (današnji Unionski dvorani) so z Edisonovim kinematografom Ideal prvič pred mariborsko publiko prikazovali gibljive podobe. Od takrat se je v Mariboru odpiralo in zapiralo mnogo kinematografov, projekcije so se odvijale pod zvezdami, na prostem pa ob šolah in v pivnicah in v novih sodobnih kinodvoranah, ki so vključevale tudi druge dejavnosti.
Pestro kinematografsko preteklost v Mariboru pogosto slavimo. Ob 120. obletnici prve projekcije v Mariboru, leta 2016 je Univerzitetna knjižnica Maribor priredila pregledno razstavo Živeče fotografije v življenjski velikosti, ki je na spletu (kinematografivmariboru.si) pustila bogat zbir informacij o različnih kinematografskih lokacijah, ki so danes žal brez izjeme ugasle. Kinematografsko preteklost smo leta 2018 obujali tudi v okviru Mednarodnega festivala StopTrik in razstave Kino in Maribor, danes pa filmofilsko skupnost, četudi brez mestnega kina, vzdržujemo predvsem s snovanjem kvalitetnih filmskih programov, festivalov in izobraževanj ki jih prirejamo predvsem lokalne nevladne organizacije.
Pekarna Magdalenske mreže, DRFK - društvo za razvoj filmske kulture, Film Factory, Mitra – društvo za razvoj avdiovizualne kulture in medkulturnega dialoga in Zavod Mars Maribor smo organizacije, ki smo se v letu 2019 povezale v konzorcij Film in Maribor. Združeno bomo za vas pripravljale kvalitetne filmske programe, ki se bodo odvijali na različnih lokacijah zaznamovanih s kinematografsko zgodovino, katero nam bo pred vsako projekcijo uvodoma razgrnil um. zg. Simon Žlahtič.
Med točkami, ki so zaznamovane z zgodovinsko sledjo filma je tudi Pokrajinski muzej Maribor, ena prvih kinodvoran, predhodnica kina Partizan in Udarnik, kjer bomo za vas v okviru Festivala Lent pripravili izbrano projekcijo animiranih filmov iz Mednarodnega filmskega festivala StopTrik.
Umetnostni zgodovinar Simon Žlahtič je kurator, moderator pogovorov z umetniki in kulturni producent. Predavatelj in mentor v sklopu univerze za III. življenjsko obdobje, predavatelj na mestu in po mestu. Pripravlja razstave, sodeluje z umetniki in piše besedila. Je dobitnik delovne štipendije Ministrstva za kulturo za leto 2021.
Osrednja tema 11. edicije StopTrika je “Animirane mitologije” in animirani film se zdi kot izredno medij za prenašanje, intenziviranje ali dekonstrukcijo mitoloških zgodb. Osredotočenost na mitološke zgodbe se navidezno odvrača od trezne realnosti, ki definira kulturni aktivizem StopTrika. A vrnitev k najbolj univerzalnim vzorcem izražanja omogoča udeležencem festivala, da odkrivajo bolj elaborirano zmožnost animacije, da naslovi, komentira in kritizira naše razumevanje filma kot nevtralnega, nedolžnega in hermetično osredotočenega zgolj na estetiko.
Filmski festival bo letos potekal že enajstič, tokrat med 29. 9. - 3. 10. 2021!
Producent: Pekarna Magdalenske mreže.
Pekarna Magdalenske mreže je del konzorcija Film v Mariboru
Best of StopTrik 2020
Trajanje: 64'
1. Good Intentions / Dobre namere
Anna Mantzaris (Royal College of Art)
2018, UK, 8’35”
Potem ko mlada ženska povzroči prometno nesrečo in pobegne, se začnejo dogajati čudne in srhljive stvari ... Majhen triler o ljudeh, ki niso vedno najboljši pri sprejemanju odločitev.
2. Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Julia Orlik (PWSFTviT Lodz)
2019, POL, 15’
Dekle iz žice se sprašuje, kaj naj stori, da več ne bi bila iz žice. Odpravi se na pot, da bi rešila svoj problem. Zmagovalec glasovanja občinstva festivala O!PLA 2020 za najboljšo stop animacijo.
3. Nadirah: Coal Woman / Nadirah: rudarka
Negar Elodie Behzadi, Kate Jessop (The VEM King’s College London)
2019, UK, 2’33
V majhni vasici Kante, ki leži 2000 metrov visoko v gorovju Fann v Tadžikistanu, se delo devetnajstih rudark, ki vsak dan rudarijo v nelegalnih premogovnikih, smatra za (sramotno). Film, ki temelji na skupnem feminističnem umetniško-raziskovalnem projektu umetnice animacije ter geografinje in etnografinje, prikazuje sicer nevidne zgodbe o sramu.
4. Ostrich / Avestruz / Noj
Agostina Ravazzola
2019, ARG, 4’40”
Noj, sova, flamingo, papiga, kolibri in orel, vsi plešejo, tečejo in letijo ob argentinskem elektro-folku, odlični glasbi, ki jo izvajata Barda & Sidirum. Barve in oblike plešejo in se združujejo v edinstvenem, psihedeličnem neskončnem ritmu. Rokodelska obdelava papirja in ljubezen.
5. Hierarchy Glitch / Hierarhična napaka
Vessela Dantcheva (Compote Collective)
2019, AUT, BUL, 6’35”
Film na povsem abstrakten način obravnava temeljno idejo modela ekonomije skupnega dobrega. Tako vizualni vzorci kot glasovi ansambla so povezani v hierarhično vedenje, kar omejuje polni potencial in mobilnost vsakega posameznega elementa.
6. Anna, Cat and Mouse / Anna, mačka in miš
Varya Yakovleva (PCHELA stoodio)
2020, RUS, 5’26”
Anna živi v prijetni osamljenosti, dokler ne postane predmet agresivnega poželenja soseda z nasprotnega okna. V njeno življenje vdre nasilje.
7. Beyond Noh / No, in tako naprej
Patrick Smith (Kaori Ishida, Patrick Smith)
2020, USA, JPN, 4’
Ritmična animacija 3475 posameznih mask z vsega sveta, ki se začenja z značilnimi maskami japonskega gledališča “no” in nadaljuje na kulturnem potovanju skozi ritual, uporabnost, deviantnost in politiko.
8. The Tower / Kula / Stolp
Sunčana Brkulj (Akademija za likovno umetnost)
2020 , CRO, 3’58”
Leta minevajo, majhna civilizacija pa se počasi pomika navzgor.
9. Chemicals - Parker Bossley
Joseph Wallace (Cardel)
2018, UK, 4’12”
Parker Bossley se v tem glasbenem videu, izdelanem s tehniko kolažne animacije, odpravi na psihedelično potovanje, na katerem se pretvori v eksotične živali in potuje skozi pisane pokrajine.
10. Machini
Tétshim & Frank Mukunday (Picha Twenty Nine Studio & Production)
2019, ITA, BEL, DRC (Kongo), 10’
Iz nuje, še posebej pa zaradi moči stroja, smo postali mesečniki brez Boga, pogubljenci tega planeta in poskusni zajčki na črnem trgu zgodovinskih testnih subjektov stroja.
Producent: Pekarna Magdalenske mreže